SFYNA22: CASEDAGEN

Gepost:
3.29.2022
Locatie:
Heading
Door:
SFYN NL

Een inkijkje in de casedagen van de SFYN Academie 2022! Op deze dagen helpen SFYNA alumni, sprekers en andere SFYN'ers de deelnemers een handje hun caseprojecten verder te ontwikkelen. Lees verder voor de ervaringen van deelnemers Sander de Bruin en Thomas Dinjens!

Casedag 5 maart - Door Thomas Dinjens

Jongeren voedsel uit de toekomst laten eten om hen zo te inspireren om te gaan werken in de voedselsector, het veilen van Utrechtse streekproducten om meer bewustzijn voor deze mooie producten te creëren, en het verkorten van de keten tussen duurzame visser en consument: zomaar wat creatieve ideeën die we hebben uitgewerkt tijdens de 'omdenken' dag.

Het doel van de dag was om per groepje ons beste idee uit te werken en aan te scherpen. Dit idee gaan we de komende weken verder uitwerken in de onderzoeksfase.

Casedag 26 maart - Door Sander de Bruin

De SFYN Academie is nu al dik 2 maanden onderweg en de deelnemers hebben zich al goed ondergedompeld in het Nederlands voedselsysteem. Het weekend van 11 en 12 maart stond in het thema van ‘dier en politiek’, waarvan je hier een impressie kan lezen. Maar de SFYN Academie bestaat niet alleen uit excursies langs boerderijen en presentaties van inspirerende sprekers. Het grootste gedeelte van de tijd besteden de deelnemers aan de case die ze in groepsvorm behandelen voor een organisatie.

De opdrachtgevers en de cases kan je hier terug vinden.

Gedurende het programma staan er drie case dagen ingepland en 26 maart stond in het teken van de tweede casedag; prototyping. In de Havenloods in Utrecht, onder leiding van oud Academiedeelnemers Jasper Sturtewagen en Stephan van Meir werden de casegroepen uitgedaagd om tot een eerste prototype van hun project te komen.

Present, Roast-it, Post-It, Repeat

Terwijl buiten de lente zon flink aan het schijnen was, werd er binnen verhit gediscussieerd en gebrainstormd. Over drie rondes presenteerde elke groep het idee waarmee ze het probleem van de opdrachtgever gaan oplossen, werd daarna door de andere deelnemers ongecensureerde kritiek geleverd en deze op post-its op de presentatie geplakt. Vervolgens werden deze kritieken geclusterd en gebundeld om als feedback het prototype verder te helpen. Door meerdere van deze rondes te houden werd als ware in een snelkookpan een prototype doorontwikkeld.

Bij de ene casegroep leidde dit tot een vergevorderd prototype en de andere concludeerde dat ze terug naar de tekentafel moeten. Voor alle deelnemers is het een dag geweest waarin ze tot diepere inzichten zijn gekomen hoe ze het probleem dat ze aanpakken kunnen oplossen en het Nederlandse voedselsysteem vooruit kunnen helpen.

Download PDF

Mar 29, 2022 12:10 PM