Raam met poster waar een man met krullen post-its op plakt.

SFYNA22: DE EINDPRODUCTEN VAN DE CASES

Gepost:
7.21.2022
Locatie:
Heading
Door:
SFYN NL

De SFYN Academie 2022 zit er officieel op. We blikken terug op een leerzaam halfjaar waarin 25 individuen een hechte vriendengroep zijn geworden, iedereen persoonlijk én professioneel is gegroeid, en er een hoop nieuwe energie is gekweekt om samen te werken aan een beter voedselsysteem. Gedurende de academie zijn de deelnemers aan de slag gegaan voor 5 verschillende opdrachtgevers. Door workshops, lezingen, excursies en samenwerking zijn hier 5 producten uitgekomen. In deze blogpost lees je alles over de cases en de geleverde eindresultaten!


Heb je een vraag aan de deelnemers? Klik op hun namen voor hun LinkedIn-pagina’s.

Heb je/heeft jouw bedrijf een opdracht/case voor de academie? Neem contact op met info@sfyn.nl.


Vogelvrienden

Opdrachtgever: Vogelbescherming Nederland

Een aantal academici zijn door de Vogelbescherming gevraagd een campagne op te stellen om jongvolwassenen te stimuleren meer vogelvriendelijke zuivel te consumeren. Na een grondige onderzoeksfase kwam deze groep tot de conclusie dat samenwerking met andere organisaties en keurmerken de sleutel is tot een succesvolle campagne, en dat het uiteindelijk om een gewoonteverandering zal gaan. Hieruit kwamen twee campagnes: een socio-ecologisch spaarsysteem via de Groenpoen-app en het opzetten van een Broedplaats op bestaande festivals om interesse en bewustzijn te wekken bij jongeren.

Isabelle Vreeke, Daniëlle Kastermans, Matthijs Smit, Sander de Bruin, Lotte Vos (coach: Froukje Kooter)


Boter-kaas-en-eieren

Opdrachtgever: Provincie Utrecht

‘In provincie Utrecht eten we uit de korte keten’. Provincie Utrecht vroeg aan de deelnemers hoe de provincie kan bijdragen aan meer lokaal voedsel op de Utrechtse menukaarten. Hoe doe je dat? Deze groep academici zagen ook in dat lokaal het nieuwe normaal moet worden en sloeg de handen ineen. Het resultaat? Het idee om de lang houdbare en altijd leverbare basisproducten - boter, kaas en eieren - van lokale boeren te promoten. Via een online (boterkaaseneieren.nl) én fysieke campagne hopen ze bij te dragen aan de standaard van lokale zuivel op de kaart. Ook benadrukken ze het belang van samenwerking met groothandels in deze uitdagende maar cruciale transitie.

Anouk de Vries, Jules Dobbels, Lika Verploegen, Leon Hoogendijk, Jessica Vermeulen (Coach: Heleen Sanders)


Veldbroeders

Opdrachtgevers: WWF NL & Provincie Overijssel

Peulvruchten zitten boordevol eiwitten en hebben een positief effect op de bodemvruchtbaarheid en biodiversiteit. Het probleem? Ze worden nog nauwelijks geproduceerd en geconsumeerd. WWF NL en Provincie Overijssel vroegen de academici om drie productconcepten ontwikkelen met lokaal geteelde peulvruchten. Daaruit ontstond het idee voor ‘Veldbroeders’: een collectief dat de veldbroeders tarwe en veldbonen samenvoegt in bakproducten. Deze gewassen groeien graag naast elkaar en zorgen samen voor een hogere biodiversiteit, voedzamer graan én een betere bodem. Dit groepje heeft drie heerlijke producten weten te realiseren: peulenbrood, pannenkoeken en worteltaart.

Elzelinde van Doleweerd, Wendy Luong, Jonnes Jeuken, Tessa Brandsma, Piet Degen (Coach: Pelle Sinke)


Wild’nZilt

Opdrachtgevers: Stichting Noordzeevis en Hendrik Kramer

Hoe zetten we een korte keten voor vis op? Dat was de opdracht waar dit groepje mee aan de slag ging. Hun harde werk heeft geleid tot het ontwikkelen van Wild’nZilt, een nieuw, aansprekend en op jongeren gericht merk dat kwaliteitsvis uit de Noordzee weer in de Nederlandse keukens moet krijgen en tegelijkertijd verduurzaming van de visserijsector stimuleert. Enkele concepten van Wild’nZilt zijn de visbox, een floating market, foodtrucks, en diner evenementen.

Imro Dawson, Simone Lips, Anni Niyazian, Malou van der Burgt, Mendelt Tillema, Sietse Drion (Coach: Teyler Padberg)


Talenten  voor Foodvalley

Opdrachtgever: Foodvalley

In de transitie naar een duurzaam voedselsysteem is samenwerking tussen disciplines broodnodig. Het kan echter lastig zijn om tech-, data- of ICT-professionals te vinden die in food willen werken. Foodvalley vroeg daarom aan de academici een concrete campagne of product te ontwikkelen om meer jonge talenten te verbinden aan de voedselsector. Er rolde een canvas uit wat door opdrachtgevers en werkzoekenden ingevuld kan worden, en een ‘menukaart’ of database met geschikte evenementen en persona’s. Deze zullen getest worden door Foodvalley om zo die slimme technische koppen te introduceren in de foodwereld.

Wander Alblas, Sabine Verdult, Jan-Paul Wiringa, Thomas Dinjens, Sophie Kleuskens (Coach: Marijn Vermeulen)



Beeld: Fenna van Surksum

Tekst: Guusje Weeber

Download PDF

Jul 21, 2022 11:08 AM