voedselonderwijs voor ieder kind

Gepost:
9.10.2021
Locatie:
Heading
Door:
SFYN NL

Wij vinden dat ieder kind, op iedere basisschool in Nederland, structureel voedselonderwijs moet krijgen. Voedselonderwijs dat ieder kind in staat stelt gezonde en duurzame voedingskeuzes te maken.

Vind jij dat ook?

Teken dan de petitie en deel deze met zoveel mogelijk mensen. We hebben 40.000 handtekeningen nodig om dit onderwerp als burgerinitiatief op de maatschappelijk en politieke agenda te krijgen.

Is voedselonderwijs nodig?

Ja, voedselonderwijs is hard nodig, want Nederlandse schoolkinderen drinken de meeste suikerhoudende dranken per dag van alle Europese kinderen(1). Van hen eet maar 1% voldoende groente(2) en in grote steden heeft 18% van de kinderen overgewicht of obesitas(3). En dit terwijl juist kinderen die gezond eten minder kans hebben op het krijgen van chronische ziekte(4-6), minder verzuimen op school en betere schoolprestaties hebben(7,8). Daarom is het belangrijk om kinderen al vroeg en structureel kennis te laten maken met gezonde voedingsgewoontes.

Help mee kennis kweken

Uit onderzoek blijkt dat voedselonderwijs op de basisschool helpt bij de ontwikkeling van een gezond en duurzaam voedingspatroon(9). Kinderen die meer weten over hun voedsel (herkomst, productiewijze, samenstelling of bereiding) hebben een grotere kans op een gezond voedingspatroon. Maar voedselonderwijs is meer dan alleen luisteren. Juist door op structurele wijze kennis te combineren met vaardigheden, zoals koken, samen eten, proeven of groente verbouwen, wordt de impact van voedselonderwijs vergroot(10).

Structurele inbedding

Er bestaan in Nederland diverse goede programma’s rondom voedselonderwijs. Waar wij ons zorgen over maken is het ontbreken van een structurele inbedding van deze programma’s op basisscholen. Want ieder kind heeft recht op de ontwikkeling van vaardigheden die nodig zijn om te kunnen kiezen voor een gezond en duurzaam voedingspatroon. Structureel voedselonderwijs ondersteunt de initiatieven die er zijn, de kinderen, de ouders en de gezonde schoolomgeving. Belangrijk is dat deze structurele inbedding in overleg met het onderwijs en de leerkrachten plaatsvindt.

Ons doel is structureel voedselonderwijs, voor ieder kind, op alle basisscholen.

Bekijk hier de campagnevideo!

Wie zijn wij?

De initiatiefnemers van deze campagne zijn Jaap Seidell // hoogleraar Voeding en Gezondheid, Vrije Universiteit Amsterdam, Pierre Wind // kok, Youth Food Movement (YFM), de Hartstichting en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

De Alliantie Voedselonderwijs is een samenwerkingsverband van leden en ondersteuners die de noodzaak voor structureel voedselonderwijs voor ieder kind onderschrijven en zich hier actief voor inzetten. De leden van de alliantie zijn: Youth Food Movement, NAJK, UNICEF Nederland, Wereld Kanker Onderzoek Fonds, Nederlandse Vereniging voor Diëtisten, Vereniging van Nederlandse Kinderartsen, AJN Jeugdartsen Nederland, Stichting Arts en Voeding, Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen, Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, Consumentenbond, Ouders van Waarde, Leefstijlacademie, GGD Amsterdam, Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht, GroentenFruit Huis, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, HAS Hogeschool, Pierre Wind, Prof. dr. ir. Jaap Seidell, Prof. dr. Alexander Rinnooy Kan en Prof. dr. Stef Kremers. De Alliantie Voedselonderwijs wordt ondersteund door: Nederlandse Hartstichting, Diabetes Fonds, Voedingscentrum, Instock, Ouders en onderwijs, Lekker Fit! / Uitgever Kenmerk Educatief, Steunpunt Smaaklessen & EU-schoolfruit, Stichting Kind en Voeding, Platform Moeder Natuur, NBC / Nationaal Schoolontbijt, Albert Heijn / Ik eet het beter, Food Cabinet en Schuttelaar & Partners.

Bronnen:

(1) Brug, J., et al., Differences in weight status and energy-balance related behaviors among schoolchildren across Europe: the ENERGY-project. PLoS One, 2012. 7(4)
(2) Dutch National Food Consumption Survey 2007-2010: Diet of children and adults aged 7 to 69 years Nederlandse voedselconsumptiepeiling 2007-2010: Voeding van kinderen en volwassenen van 7 tot 69 jaar – van Rossum CTM, Fransen HP, Verkaik-Kloosterman J, Buurma-Rethans EJM, Ocke MC – RIVM
(3) Crowe, F.L., et al., Fruit and vegetable intake and mortality from ischaemic heart disease: results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)-Heart study. Eur Heart J, 2011. 32(10): p. 1235-43.
(4) Carter, P., et al., Fruit and vegetable intake and incidence of type 2 diabetes mellitus: systematic review and meta-analysis. BMJ, 2010. 341: p. c4229.
(5) Kaikkonen, J.E., V. Mikkila, and O.T. Raitakari, Role of childhood food patterns on adult cardiovascular disease risk. Curr Atheroscler Rep, 2014. 16(10): p. 443.
(6) Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor van CBS en RIVM. 2016 https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/32/overgewicht-ouders-en-kinderen-gaat-vaak-samen
(7) De effectiviteit van Gezonde School activiteiten. Wat is het verband tussen Gezonde School activiteiten, een gezonde leefstijl en schoolprestaties? https://www.loketgezondleven.nl/sites/default/files/151119%20Factsheet%20Gezonde%20school_TG_DEF_teller.pdf
(8) Benton, D., The influence of dietary status on the cognitive performance of children. Mol Nutr Food Res, 2010. 54(4): p. 457-70
(9) Battjes-Fries M.C,. et al. Effect of the Dutch school-based education programme ‘Taste Lessons’ on behavioural determinants of taste acceptance and healthy eating: a quasi-experimental study. Public Health Nutr. 2015 Aug;18(12):2231-41.
(10) Battjes-Fries M.C., et al. Effectiveness of Taste Lessons with and without additional experiential learning activities on children’s psychosocial determinants of vegetables consumption. Appetite. 2016 Oct 1;105:519-26.


Download PDF

Sep 10, 2021 2:43 PM